Körkarlen

Körkarlen – Stumfilmskonsert med pianisten Matti Bye

Kom och se på stumfilm – med levande musik.
Stumfilmen som visas är Selma Lagerlöfs ”Körkarlen”.

Vid pianot sitter Matti Bye, pianist och kompositör.
Paus med servering.
Visningen arrangeras i ett samarbete mellan Musikens Hus Akademien samt Katrineholms Filmstudio.

Biljetter 100 kr
Ungdom upp till 19 år FRI ENTRÉ
Biljettförsäljning på Kvarnen f r o m 31/8.
Resterande biljetter säljes i dörren en timme innan föreställningens början

MATTI BYE startade sin karriär för 25 år sedan med att komponera och göra improvisationer till stumfilm och tidig film. Han har skrivit musik till många filmer som t ex Jan Troells ”Maria Larssons eviga ögonblick”, Pernilla Augusts ”Den allvarsamma leken”; samt musik till filmerna om Hundraåringen som hoppade ut genom fönstret och försvann och många andra filmer. Han medverkar ofta solo eller med sin ensemble på stumfilmsfestivaler runt om i världen

Matti Bye har fått flera utmärkelser för sin filmmusik; år 2013 fick han en Guldbagge för filmmusiken till Faro samt det nordiska filmmusikpriset Harpa.

KÖRKARLEN var den allra första produktionen i SF:s nybyggda Filmstaden-ateljéer i Råsunda – och vilken debut sedan! Inte för att regissören Victor Sjöström var någon novis direkt. Sedan mästerverket Ingeborg Holm 1913 hade han hunnit med ytterligare ett par. Med Körkarlen gjorde han det igen. Författarens ockult ursvenska symbolvärld tycktes passa som hand i handske med Sjöströms moderna filmvision och kinematografiska kraft. Filmen var en av de tidigaste där man använde filmeffekter som t ex lager av komplicerade dubbelexponeringar.

Körkarlen är en känslostark berättelse: Suputen David Holm (Sjöström själv) och hans möte med Georges, dödens körkarl (Tore Svennberg), blev genom sin psykologiska inlevelse en djupt fängslande moralitet. Som också filmens mellantexter aviserade: det är inte fråga om någon vanlig körkarl, utan en som är i sträng tjänst hos döden.

I det ödesmättade får nyårsnatten och tolvslaget en alldeles särskild betydelse, tiden då en nyss avliden ärver rollen som körkarl. Lämpligt nog fick filmen också Stockholmspremiär på nyårsdagen, prestigedag för biopremiär och tecken på Sjöströms storhet. Filmen blev en stor publikframgång. Stockholmarna vallfärdade till biograferna och filmen fick ett långt efterliv runtom i landet, i nykterhetsrörelsernas salonger, men också begagnad i uppbyggligt syfte av Frälsningsarmén och av skolan.
Ett år efter Sverigepremiären fick filmen sin internationella premiär på hela 30 engelska biografer. Därefter fortsatte segertåget ut på kontinenten och på andra sidan Atlanten.

http://musikenshuskatrineholm.se
http://www.filmstudion.se/
http://www.mattibye.com/
http://www.filminstitutet.se/sv/fa-kunskap-om-film/digitalisering-av-filmarvet/filmer/korkarlen/