/

Brottsförebyggande & trygghetsfrämjande

Katrineholms kommun prioriterar det brottsförebyggande och trygghetsfrämjande arbetet högt då det främjar både individen och samhället positivt.

Det vardagliga arbetet

I vårt arbete med att förebygga brott och otrygghet använder vi kunskap om vad som är effektivt och undviker sådant som har visat sig fungera mindre bra. Vi arbetar med både social och situationell (objekt, platser eller miljöer med hög brottsrisk) brottsprevention. Dessa två dimensioner utgår ifrån tre perspektiv: primär, sekundär och tertiär.

Diagram som visar skillnaden på

Vi strävar efter att vårt brottsförebyggande och trygghetsfrämjande arbete ska genomföras enligt så kallad "kunskapsbaserad brottsprevention i samverkan" och att det ska gå i linje med riktlinjerna från Brottsförebyggande Rådet (Brå), Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Polismyndigheten.

Kommunens arbete med brottsförebyggande och trygghetsskapande åtgärder innebär att:

  • Vara väl förberedd att hantera händelser genom utbildning, övning och utvärdering.
  • Kunna rapportera till berörda verksamheter före, under och efter en händelse och ge allmänheten korrekt information så fort som möjligt.
  • Tillsammans med Polismyndigheten ta fram prioriteringar för kommunens brottsförebyggande arbete och formulera medborgarlöften.
  • Ta fram kunskapsbaserade åtgärdsplaner för kommunens brottsförebyggande och trygghetsfrämjande arbete.
  • Ha god förmåga att förebygga och hantera hot och våld samt våldsbejakande extremism genom att kontinuerligt följa utvecklingen lokalt såväl som nationellt och vidta lämpliga åtgärder.
  • Samverka med andra aktörer inom kommunens geografiska område och inom Södermanlands län för att öka vår kunskap, delge våra erfarenheter och höja vår förmåga.
  • Arbeta för att skapa och behålla trygghetsfrämjande mötesplatser och aktiviteter.
En kartbild över Katrineholm som visar områden med högre risk för brott och ett cirkeldiagram över hur kommunen arbetar med dessa.

Tertialanalyser*

Tertialanalyserna är framtagna i samverkan mellan Katrineholms kommun och Polismyndigheten lokalpolisområde Katrineholm och baseras på all otrygghet som rapporterats in till kommunen och anmäld brottslighet som kommit in till polisen.

Syftet med tertialanalyser är att se:

  • hur läget är i kommunen vad gäller brott och otrygghet
  • vilka områden som ska prioriteras kommande tertial och hur lägesbilden ser ut i dessa områden
  • vilka pågående problembilder som finns primärt i de prioriterade områdena
  • hur insatserna mot dessa problembilder fortlöper
  • vilka nya problembilder som ska prioriteras

Nedan publiceras löpande upprättade tertialranalysrapporter för Katrineholms kommun.

* Tertial = ett tredjedels år, alltså fyra månader, i detta fall räknat från 1 januari

Lagen om kommunernas ansvar för brottsförebyggande arbete

Samverkan ska vara ledordet i kommunens trygghetsfrämjande och brottsförebyggande arbete. Alla goda krafter behöver arbeta tillsammans för att skapa trygghet och en kommun fri från våld.

Samhället måste stå enat mot kriminaliteten och insatserna för att få bort unga från kriminella miljöer och motverka drogkriminalitet behöver intensifieras.

I kommunens samverkansöverenskommelse med polisen prioriteras samverkan mot våld och droghantering som skapar otrygga platser, och den prioriterade målgruppen är barn och ungdomar. Genom tidiga och förebyggande insatser, med fokus på att motverka riskfaktorer och stärka skyddsfaktorer, ska kommunen tillsammans med andra aktörer förhindra att barn och ungdomar utvecklar normbrytande beteenden.

Medborgarlöftet är en samverkansöverenskommelse mellan Katrineholms kommun och Polisen. Vårt gemensamma mål att öka den generella känslan av trygghet och att utsattheten för brott ska minska i Katrineholm.

Bland annat medborgar- och trygghetsundersökningar och statistik har använts för att ta fram en lägesbild för Katrineholms kommun. Utifrån denna gemensamma lägesbild har kontraktet Medborgarlöftet tagits fram.

Via länken här hittar du aktuellt Medborgarlöfte.

Varför behövs kamerabevakning?

Kamerabevakning används för att minska risken för brott. Det kan vara på platser som är öppna för alla, men även där inte alla har tillträde. Till exempel är det fritt för alla att vistas på en skolgård, medan det inte är det inne i skolan. Med hjälp av bevakningen kan vi:

  • förebygga, upptäcka och hantera eventuella eller redan inträffade brott
  • förebygga, upptäcka och hantera ordningsstörningar och övriga situationer som påverkar tryggheten negativt
  • minska skadegörelse och minimera ekonomiska förluster

Detta gäller på olika platser i hela kommunen, inte bara på skolor.

Behandling av personuppgifter

Katrineholms kommun respekterar din personliga integritet. Uppgifter om dig behandlas på ett säkert och korrekt sätt enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Kamerabevakning i Katrineholms kommun

Det är kommunstyrelsen i Katrineholms kommun eller i vissa fal den nämnd som ansvarar för aktuell kamerabevakning som är personuppgiftsansvarig. Till exempel så är Bildningsnämnden personuppgiftsansvarig för en skola. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar, eller begära radering av dina personuppgifter.

Du kan kontakta vårt dataskyddsombud vid frågor gällande behandling av dina personuppgifter på dataskydd@sydarkivera.se.

Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna klagomål till Integritetskyddsmyndigheten via imy@imy.se.

På vilken rättslig grund bedriver kommunen kamerabevakning?

Möjligheten att bedriva kamerabevakning styrs framför allt av tre lagar:

  • Kamerabevakningslagen (SFS 2018:1200),
  • Dataskyddsförordningen GDPR (EU 2016/679) och Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning
  • Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).

Kamerabevakningslagens syfte är att tillse att kamerabevakning endast används när bevakningsintresset väger tyngre än integritetsintresset. Som ett allmänt krav för kamerabevakning av alla typer av platser gäller att bevakningen ska bedrivas lagligt, enligt god sed och med hänsyn till enskildas personliga integritet. Kamerabevakningslagen gäller oavsett om allmänheten har tillträde till platsen eller inte.

Dataskyddsförordningen har stor påverkan på kamerabevakning, genom att en del av de uppgifter som behandlas kommer att vara personuppgifter och anses vara integritetskänsliga. Enligt Dataskyddsförordningen får personuppgifter bara samlas in för särskilda, uttryckligen angivna och berättigade ändamål och får inte användas för något annat syfte. Detta innebär att avsikten med kamerabevakningen måste bestämmas innan bevakningen påbörjas. Tillsynsmyndigheten får ta ut en sanktionsavgift av en myndighet vid överträdelser som avses i GDPR.

Kommunen som myndighet ska tillämpa offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), OSL. Material från kamerabevakning rörs framför allt av bestämmelsen i 32 kap. 3 och 3a §§ OSL.

Rapportera otrygghet eller säkerhetsincident

Vill du rapportera något du upplever som otryggt eller en säkerhetsincident går det bra att göra på två sätt:
Via Katrineholms kommuns app för felanmälan - finns att ladda hem gratis till din mobil - eller via felanmälan direkt här på webben: katrineholm.se/felanmalan.