/

Publicerad:

Elever på Stensätter skapar konst till sin idrottshall

När idrottshallen på Stensättersskolan ska utsmyckas tar konstnären Julius Nord hjälp av skolans elever. Resultatet kommer synas på fasad och fönster på idrottshallen.

Julius Nord har ofta sport som referens när han skapar konst, och vad kunde väl passa bättre när en idrottshall ska smyckas?

- Sport och konst är två världar som kanske inte möts så ofta annars, men jag tycker det är spännande att kika på det. I det här konstverket hämtar vi inspiration från idrottshallens golv. Golvets markeringar visar ju hur hallens används inom olika sporter, och jag tycker det är häftigt hur selektiv hjärnan är. När man spelar exempelvis basket, då är det bara basketmarkeringarna man ser, säger Julius Nord.

Stensättersskolan får två konstverk Länk till annan webbplats., och det har varit väldigt viktigt att eleverna ska vara delaktiga i processena. Skolan är ju deras plats.

Eleverna som är med och skapar konstverket går i årskurs fyra. De började med att gå till konsthallen på Ängeln för att titta på och diskutera konst, innan de gick till idrottshallen för att inspireras av golvet där.

Eleverna har sedan använt tuschpennor, papper och sax för att skapa verk som liknar idrottshallens golv. De får välja sina favoriter, och Julius väljer i sin tur sedan ut tio stycken av dem.

Det är coolt att tänka att de kommer sitta på idrottshallen sen, och att vi har gjort dem, säger en av eleverna.

På frågan om vad de själva tycker om att göra i idrottshallen, blir svaren lite olika.

- Spökboll tycker jag är roligast, svarar någon.

- Gymnastik, för jag är gymnast, svarar en annan stolt.

- Jag gillar basket mest, det har jag spelat länge.

Elevernas verk kommer att tryckas på idrottshallens fönster. För att knyta ihop hela konstverket kommer Julius fästa stuprännor längs fasaden för att än mer påminna om idrottshallens golv. Ett virrvarr av färger som representerar olika sporter.

- Eleverna har varit så duktiga på att lyssna och hjälpsamma. De har haft spännande funderingar och det har varit väldigt roligt att göra det här tillsammans med dem.

Verket i sin helhet planeras bli färdigt under sommaren. I bildspelet finns enritning på hur det kommer se ut när det är klart.